Public Transport

JETAS ärendehanteringssystem används i dag inom kollektivtrafiken för tillsyn, skötsel och reparation av hållplatser, väderskydd och tågstationer.

Jetas PT har utvecklats specifikt mot kollektivtrafikbranschen i samarbete med Västra Götalandsregionen, Chalmers Industriteknik, Primär och Skånetrafiken. Målet var att utveckla funktioner efterfrågade inom kollektivtrafiken så som: ruttoptimering, analys av skadegörelse, hantering av tillfälliga trafikomläggningar, felanmälningar med automatiska polisrapporter.

Miljövänligt och enkelt

Systemet är webbaserat och driftpersonal använder sin telefon och en app för alla uppgifter. Med ett papperslöst system förenklas kommunikation och planering. Dessutom ger det miljö- och kostnadsbesparingar.

– Miljöbesparing
Med ruttoptimering sparas miljö och drivmedel.

– Skadegörelseanalys
Snabb och interaktiv rapportering i en karta med statistik och grafer över skadegörelse, klotter, kostnader m.m. Du väljer själv vad du vill se!

– Hållplatsbesiktning
Tekniker och operatörer (alla du väljer) kan skapa arbetsorder direkt på plats. Ger full överblick och uppföljning på arbete som inte kan eller bör schemaläggas.

– Dashboard
Ger momentan status på allt planerat arbete. Det första du ser när du öppnar systemet.

– Felanmälan
Alla som upptäcker fel eller brister kan gör en felanmälan direkt på plats, enkelt och papperslöst. Helpdesk kan registrera ärenden direkt i systemet.

– Inventering
Med vårt system kan du utföra både fullständiga inventeringar och uppdatering av befintlig information, vilket synkas med befintliga register i JETAS. Inventeringen görs genom en kombination av fotografering av objekt, drop-down lista, kryssrutor och fritext. Rapporter kan hämtas i realtid på t.ex. antal utförda inventeringar under en vald tidsperiod eller de senast utförda. Rapporter kan även filtreras på tid, plats och utrustning.

– Synkronisering med Rebus
JETAS kan vid behov interagera med Rebus för automatisk synkronisering och uppdatering av hållplatsregister.

Nöjda resenärer

De som använder systemet idag säger att kundnöjdheten ökat markant samtidigt som antalet felanmälningar från resenärerna minskat drastiskt. Systemet ger full överblick över alla objekt och arbeten – inga ärenden glöms bort.

Så här ser JETAS för PT ut


Ruttoptimering – hur fungerar det?

– JETAS skickar ut arbetsordrar till driftpersonalens smartphones om vilka byggnader/hållplatser/stationer m.m. som ska besökas och vad som ska göras och när. (städ, reparation, underhåll mm.)
– Arbetsorderna innehåller en hel rutt med flera byggnader/hållplatser som i JETAS har optimerats med en knapptryckning för bästa körväg.
– Om det finns annan arbetsorder inom en viss angiven sträcka är det möjligt att få besked om detta, åtgärda denna och sedan återvända till den optimerade rutten.
– Kvalitet och närvaro kan kontrolleras med streckkoder eventuellt RFID/NFC tagg på varje objekt

De huvudsakliga arbetsuppgifterna för en hållplatstekniker är visserligen praktiska. Men allt som inte handlar om att ta hand om busskurer gör Rasmus Helander direkt i mobiltelefonen.

Testimonial Håller rent med kvast och mobil
Håller rent med kvast och mobil
Primär Infrastruktur

Att alla jobbar med samma ärende i ett system har minskat antalet mail markant. Vi kommunicerar i Jetas om det tex behöver göras en beställning på en ny topp eller ellips.

Testimonial Eva Klingstedt
Eva Klingstedt
Trafikutvecklare, Skånetrafiken


I samarbete med



Jetas pilotprojekt för utveckling av effektivare arbetsrutiner med hjälp av AI och ML med Chalmers Industriteknik

Utdrag från ElectriCity:
”Fullskalig helelektrifierad busstrafik på flera linjer i Göteborg, upphandlingar av ett rekordstort antal elbussar och otaliga tester. Men också ett breddat scope med fokus på bland annat elektrifiering av sjötrafik och byggarbetsplatser, luftkvalitetsstudier och samhällsplanering. Det är några av resultaten som kommit ur ElectriCity-samarbetet.”

Förutom detta har ElectriCity också lett till nya samarbeten, upphand­lingar och vidare forskning. Bland annat har stora upphandlingar genomförts av fler elbussar till Göteborg samt samverkansprojekt kring standardisering av bussars IT-system.

Vi har fått medel från Västra Götalandsregionen för ett fullskaligt pilotprojekt gällande optimering av arbetsrutiner med hjälp av AI och ML i persontrafiken.
I samarbete med Chalmers Industriteknik har vi utvecklat den mjukvara som erfodras för att starta upp projektet. Detta kommer att genomföras tillsammans med Volvo Buss inom ElectriCity-projektet med stöd från bl.a. Västra Götalandsregionen, Göteborgs Stad, Västtrafik och Keolis.

Den 27e maj leverar vi den förprogrammerade hårdvara till Volvo som ska installeras på linje 55, varefter testerna påbörjas omgående.

 



Ny samarbetspartner, vi välkomnar Saps!

Saps har tecknat ett nytt avtal med Skånetrafiken avseende drift och underhåll av hållplatser och stationer i hela Skåne. Avtalet sträcker sig över en femårsperiod med option om ytterligare två års förlängning. Kontraktssumman uppskattas uppgå till ca 50-70 MSEK över kontraktsperioden. Saps har ca 200 medarbetare över hela landet.

Från 1 januari 2020 kommer Saps att sköta samtliga hållplatser i region Skånes 33 kommuner med JETASMETODEN.

Implementation och utbildning av Saps personal kommer att ske löpande under hösten 2019.



UITP Global Public Transport Summit 10-12 june 2019

Vi kommer att befinna oss UITP Global Public Transport Summit i Stockholm den 10-12 juni 2019. Mässan hålls på Stockholmsmässan och du hittar oss i monter B5000 direkt till höger innanför huvudentrén. Vi ser fram emot att träffa dig och visa våra nyheter, vi ses!

English
We will be attending the UITP Global Public Transport Summit in Stockholm the 10-12th of June. You’ll find us in the B5000 stand, directly to the right inside the main entrance. We’ll be looking forward to meeting you and show what’s new at Jetas. See you there!

Read more about the summit here


Page 1 of 512345